Przełomy

Październikowy program jest złożony z filmów bardzo ważnych, tych które stały się przełomowymi dla kina ale także były odzwierciedleniem przemian zachodzących w społeczeństwach. To wielkie kroki dla kina a jednocześnie nie zostaną zaprezentowane standardowe produkcje uchodzące za „przełomy”. Jak zawsze będzie to subiektywny nieco wybór dokonany przez prowadzącego spotkania Grzegorza Senderowicza. 

 

Jednak kluczem wyboru staje się obraz i jego przeróżne emanacje. Mamy tu wspaniałe, czarno białe obrazy, będące dziełem świetnych duetów reżysersko operatorskich, których priorytetem była czystość i wewnętrzna spójność obrazu. Ogromny wpływ na te obrazy mieli znakomici fotograficy, w tym ikony jak Robert Sutrees czy Jerry Schatzberg. A więc… przełomy, zapraszamy do naszego mikro kina.

Ostatni Seans Filmowy | Peter Bogdanovich 1971

api2ypgdd__08714.1625618830


Zobaczymy zupełnie wyjątkowy obraz, który po części został zaplanowany jako wielki hołd dla westernu oraz wielkich widowisk z lat 50-tych, łącząc to z otwartością rozmowy o problemach społecznych lat 70-tych. 


Kim był legendarny autor zdjęć – Robert Surtees, dla którego obraz ten był swoistym hołdem? Czy scena z Samem Lwem nad jeziorem faktycznie jest najsmutniejszym i najbardziej lirycznym obrazem amerykańskiego kina lat 70-tych? Czy możemy rozliczać społecznie historię jednej wojny kiedy trwają już następne? Czy kino może w ogóle zdążyć dać taką odpowiedź? Czy nie jest tak, że wszyscy, bardziej lub mniej żyjemy w 1951 roku, w Anarenee w Texasie, gdzie nic tak naprawdę się nie zmienia… 

 
W 50 rocznicę powstania filmu, w miejscu, gdzie powstał – Archer City w Texasie, miejscowe kino przedstawione w filmie – Archer’s Royal Theater organizuje darmowy pokaz filmu, „nakręconego w zapadłej mieścinie, który na zawsze zmienił nasz naród”. Kto nie zdąży do Archer City, tego zapraszamy na film do Katowic.

Strach na wróble | Jerry Schatzberg 1973


Zaczęliśmy nasz cykl obrazem stworzonym przez człowieka, który przez piętnaście lat pracował jako portrecista i retuszer fotografii (Robert Surtees), idziemy więc tym samym tropem obrazu i proponujemy film, którego reżyser jest uznanym fotografem. Wręcz ikoną, która jak powszechnie się przyjmuje ukształtowała wrażliwość lat 70-tych w USA. 


Fotograf artystów, piewca portretu – Jerry Schatzberg. Mamy tu także wybitne role Hackmana i De Niro, który twierdzi nawet, że to najlepszy scenariusz filmowy z jakim kiedykolwiek miał do czynienia. 


Faktycznie mamy tu album z portretami postaci, przez który Schatzberg pokazuje nam w sposób sugestywny Amerykę, z całym jej złem, pięknem i chęcią życia. Czy więc Ameryka jest taka zła, czy taka piękna?

p-2091-2

Wzgórze | Sydney Lumet 1965

7087cacfb8a257d84c33bf87e27aaaca

Sean Connery, cudowne dziecko brytyjskiej kinematografii, tym razem wciela się w rolę, która jak sam twierdził, zapewniła mu jakąkolwiek karierę jako aktorowi dramatycznemu. Innymi słowy człowiek kontra niezwykłe upały (film kręcono w Hiszpańskiej Almerii, temperatura sięgała nawet 46°C), ten sam Sean Connery, który przez zdjęcia do tego filmu nie mógł pojawić się na premierze Człowieka ze złotym pistoletem. To niezwykle wartościowy obraz Lumeta, oszczędny i bardzo brutalny wobec systemu.

Dziwolągi | Tod Browning 1932

Irving Thalberg, natychmiast po katastrofalnym pokazie próbnym zdecydował się na ponowne przycięcie obrazu, nie mógł odwołać światowej premiery 28 stycznia 1932 roku w trzytysięcznym Fox Theater w San Diego. To jedyne miejsce, w którym grano nieoszlifowaną wersję „Freaks”. Jak na ironię, nieocenione „Freaks” odniosły wielki sukces kasowy. Tłumy ustawiły się przed kinami, aby zobaczyć obraz, który pobił rekord frekwencyjny. Pod koniec pokazu rozeszła się wieść, że „Freaks” zostanie ocenzurowany, a kino reklamowało: „Twoja ostatnia okazja, aby zobaczyć „Freaks”, więc zapraszamy na obraz tak przełomowy, że aż świeży.”

Faktycznie, jest to obraz wyprzedający swoją epokę, którego twórca Tod Browning miał przemożny wpływ na kino lat 30 i 40, estetyka, z którą eksperymentował dała podwaliny pod złote czasy nurtu „noir”

1200px-Freaks_(1932_film_poster)

Noc Iguany | John Huston 1964

MV5BYTJiMDAyNzctMTBhYi00OTQ4LWEyNGMtYzI5M2MzNDA0YjgwXkEyXkFqcGdeQXVyMTAwMzUyOTc@._V1_

Po prostu być | Hal Ashby 1979

being-there-french-movie-poster

Rosenkrantz i Guildernstern, nie żyją 1990

1834