Nishiki

Road Master 1985

Japonia/USA

renowacje

Egzemplarz powstał w fabryce Kawamura Cycle Co. w Kobe, w 1984 roku, z przeznaczeniem na rynek amerykański w roku 1985, w sieci sprzedażowej West Coast Cycle Company (WCC). My zrobiliśmy z niego miejskiego commutera z ostrokołowym zacięciem. Jest to bardzo ciekawa rama, z dosyć agresywną geometrią, dlatego uznaliśmy, że będzie to świetny materiał na ostre koło

za każdym

rowerem

kryje się

historia

napęd

Rower został złożony jako flip/flop w duchu kultury fixie, napęd został oparty na wolnobiegu STURMEY ARCHER, korbie Sakae Ringyo Signature Road 110 BCD 1985 z blatem WFS Helix 44T 1/18” i łańcuchu DARTMOOR CORE 1/18” oraz suporcie SunRace BBS18, 103-68 BSA, co zapewnia bardzo mocny napęd wzorowany na bmx’ach, z wykorzystaniem szosowej korby z epoki.

renowacja

Renowacja obejmowała czyszczenie , odrdzewianie i zabezpieczenie antykorozyjne ramy. Rama jest ciekawa, to Nishiki Road Master Racing Geometry. Materiał ramy to stal chromomolibdenowa, rury są cieniowane oraz częściowo asymetryczne (rura dolna), co zapewnia doskonałą sztywność konstrukcji. Jak wiadomo stal CroMo jest bardzo korozyjna i to na ramie widać. Wszystkie miejsca korozji zostały zabezpieczone, przy czym zachowano oryginalny lakier oraz naklejki firmowe. Taka forma zachowania ramy w przeciwieństwie do pełnego malowania całości zachowuje zarówno charakter oryginału, jak i jego historię

osprzęt

Renowacja obejmowała także montaż oryginalnych części: 

  • stery SR Sakae Ringyo 1” 1985
  • kierownica SR Sakae Ringyo Modolo Anatomic Bend 1985
  • mostek SR Sakae Ringyo 1985 
  • sztyca SR Sakae Ringyo 1985 
  • siodło Concor San Marco Supercorsa
  • korba SR Sakae Ringyo (prawa/Sakae Ringyo Signature Road 110 BCD 1985 NOS, lewa/Custom 1986)
  • hamulce SHIMANO 600 BR-6403 Tricolor Ultegra 2000)

historia nishiki

Oto dzieło geniuszu człowieka zwanego – The Bike Man, czyli Howie Cohen’a, który wprowadził japońskie rowery z fabryk Kuwahara, w Kobe i Osace do USA. Najpierw były to bmx’y pod marką Kuwahara a później japońskie rowery szosowe Nishiki. Nazwa jest pochodną konkursu urządzonego w fabryce w Kobe, podczas którego zadano robotnikom pytanie jak ma nazywać się nowa linia rowerów, zwyciężyła propozycja nawiązująca do Nishiki-ori – rodzaju niezwykle dekoracyjnego, trudnego, pracochłonnego, tradycyjnego tkania jedwabiu wytwarzanego w Kioto i używanego do wyrobu obi i kimon

Rower złożony na oryginalnych częściach Sakae Ringyo, jednej z najstarszych japońskich firm produkujących części rowerowe, od 1912 działała jako Maeda Iron Works Company, dziś to oczywiście potentat w produkcji komponentów rowerowych z Taiwanu, SR SUNTOUR. Dobrano oryginalne części korespondujące rocznikiem z datą produkcji roweru. Sztyca została zakupiona we Wrocławiu, mostek w litewskiej Kłajpedzie, kierownica w Austrii, a korba w USA. Blat pochodzi z Tajwanu, podobnie jak wkład suportu. Konstrukcja nawiązuje do pierwotnego stanu roweru i składa się z oryginalnych części SR z epoki, za wyjątkiem hamulców, które reprezentują kolejną dekadę 

Rower został wyposażony w siodło San Marco Concor Supercorsa (jest to replika z 2000 roku, niebieska skóra licowa, nieco wytarta z boku rozdarcie na grzbiecie siodła) Rozważano wprawdzie montaż innego kultowego siodła – San Marco Laser (niebieski zamsz z lat 80. ze stalowymi szynami, dobry stan). Obydwa siodła mają praktycznie ten sam, niezwykle wygodny profil „supercorsa”, oba także odpowiadają stylowi, ważą mniej więcej identycznie ok 350gr. Jednak ze względu na kolorystykę całości pierwsza z opcji zwyciężyła

Uważamy, że szczegóły mają znaczenie stąd koła zostały złożone na obręczach włoskiej firmy AMBROSIO. Z przodu jest to model Balance z wysokim stożkiem, koła są zaplecione na trzy krzyże, co dodatkowo wzmacnia je i przygotowuje na jazdę miejską. Tylne koło zostało zaplecione na obręczy AMBROSIO EXCELLIGHT TQB (obręcz wyprodukowana w sierpniu 1986). W latach osiemdziesiątych była to najlepsza obręcz w portfolio marki. Ważnym elementem jest też customowa kierownica w specjalnym wydaniu kierownica SR Sakae Ringyo Modolo Anatomic Bend. Całość tworzy spójny konstrukcyjnie projekt, który zachowuje właściwą sztywność dobrze wygląda

Ważnym elementem jest też customowa kierownica w specjalnym wydaniu SR Sakae Ringyo Modolo Anatomic Bend (lata 80-te) wraz z oryginalnym mostkiem SR Sakae (lata 80-te). Rozważano co prawd bardziej agresywną kierownicę, także włoskiej firmy Modolo, model 8 X TENOS z 1993 roku, jednak zwyciężyła historia. Całość tworzy spójny konstrukcyjnie projekt, który zachowuje właściwą sztywność dobrze wygląda. Rower wyposażono w świata miejskie LEZYNE, nie zajmują wiele miejsca a jednocześnie mają solidne parametry i baterie