praca z

obrazem

noun_scan_942694 white

nieszablonowe zajęcia

sztuki wizualne

wyjątkowa

szkoła fotografii

Grzegorz Senderowicz

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, wieloletni nauczyciel historii oraz wiedzy o społeczeństwie w II Liceum Ogólnokształcącym w Zabrzu.  Fotograf sceniczny, członek i założyciel kolektywu fotograficznego Zero Gravity Studio.

W latach 2005-2007 student Wyższego Studium Fotografii – Akademia Fotografii Artystycznej przy Wrocławskich Szkołach Fotografii. Od 2007 roku studiował Realizację Obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotografię na Wydziale Radia i Telewizji w Katowicach. Autor zdjęć do filmów krótkometrażowych oraz dokumentalnych. Autor filmów górskich m.in. nagrodzonego na Festiwalu Filmów Górskich w Lądku Zdroju filmu „Rynna Śmierci”. Spełnia się przy pracy z fotografią, szczególnie teatralną.

Mateusz Solecki
Patryk Zawadziński
Ukończył katowickie technikum im. Edwarda Abramowskiego o profilu fotograficznym, studiował na kierunku „Fotografia i Multimedia” w Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Zawodowo zajmuje się produkcją filmową, jest współwłaścicielem agencji Antolos. Specjalizuje się w organizacji produkcji filmowej, montażu obrazu filmowego, fotografii modowej oraz portretowej, zarówno plenerowej jak i studyjnej.
 
 

At vero eos et accusamus et iusto odio dignissimos ducimus qui blanditiis praesentium voluptatum deleniti atque corrupti quos dolores et quas molestias excepturi sint occaecati cupiditate non provident, similique sunt in culpa qui officia deserunt mollitia animi, id est laborum et dolorum fuga. Et harum quidem rerum facilis est et expedita distinctio.

Janina Kowalska

DOŚWIADCZONY

zespół

Szkoła fotografii Fundacji Imago Silesia to propozycja całościowego, niejako holistycznego podejścia do edukacji fotograficznej. Zajęcia, prowadzone w Alternatywnym Domu Kultury KOMITYWA jak i w studiu w Katowicach zostały przygotowane przez zespół złożony z aktywnych fotografików – praktyków z doświadczeniem w prowadzeniu warsztatów i edukacji.  Pośród czterech wykładowców tworzących zespół edukacyjny, znajdziemy doświadczonych fotografów scenicznych, reportażystów, fotografów produktowych i modowych a także twórców odnajdujących się w fotografii kreacyjnej. Pozwala to na wykorzystanie odmiennych talentów, zainteresowań i wiedzy prowadzących, po to by uczestnicy mogli spotkać się z wieloma aspektami fotografii a także poznać różne oblicza obrazowania. Ważne jest także i to, że zespół posiada doświadczenie pedagogiczne i praktyczne, zdobywane w szkołach ale i podczas warsztatów. 

Stawiamy na kontakt z obrazem i naukę praktyczną. Uczestnicy biorą udział w zajęciach stacjonarnych, zarówno w Alternatywnym Domu Kultury KOMITYWA jak i w studiu. Oprócz tego duża część zajęć to zajęcia terenowe. Cały cykl złożony jest z 12, wzajemnie uzupełniających się części, które łącznie dają aż 72 godzin zajęć. Cykl przeznaczony jest dla młodzieży i osób dorosłych, które chcą na poważnie rozpocząć swoje poszukiwania fotograficzne.  W odróżnieniu od wielu propozycji kursów fotograficznych nie obiecujemy, że nauczymy uczestników wszystkiego co z fotografią związane. Kurs jest pomyślany jako dobry wstęp do świata fotografii, dający solidne podstawy do dalszego rozwoju własnego warsztatu i poszukiwań swojej drogi. Nauczymy tylko lub aż tego, w czym jako zespół posiadamy doświadczenie.

 

1. historia
fotografii
i obrazowania

W zalewie obrazów atakujących nas ze wszystkich stron jesteśmy jak dzieci we mgle. Dziś, gdy każdy ma do dyspozycji zaawansowane narzędzia fotograficzne, brak nam wiedzy na temat rozwoju tej gałęzi sztuki. Nie znajdziemy w programach szkolnych tego typu modułu. Współczesna szkoła nie podejmuje tego typu tematów a zajęcia z edukacji artystycznej są rzadkością, przy czym także i one z reguły pomijają historię fotografii. 

Zajęcia z historii obrazowania to cykl czterech spotkań poświęconych ni tylko temu jak to się wszystko zaczęło ale przede wszystkim temu jak fotografia rozwijała się, jakie przyjmowała formy i funkcje społeczne. Dlaczego stała się tak ważnym sposobem komentowania rzeczywistości. Oczywiście nie wszystko jest takie proste jak w podręcznikach. Pośród pionierów i twórców znajdziemy tych znanych wszystkim ale i takich, którzy nie uzyskali należnego miejsca w historii a byli postaciami nietuzinkowymi i niezwykle ciekawymi. Bowiem historia obrazowania to także historia wybitnych ekscentryków, skromnych geniuszy i wynalazców. Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z nieco zapomnianymi postaciami jak Hercule Florence, Jan Szczepanik, Władysław Małachowski czy Siergiej Prokudin-Gorski. Nie będzie to jednak wyłącznie galeria ekscentrycznych geniuszy. Dwa z czterech spotkań poświęcone są głównym nurtom fotografii i wielkim mistrzom, tym znanym oraz tym zapomnianym. Prześledzimy rozwój fotografii w całym XX wieku, od początków i poszukiwań, po osiągnięcia kreacyjne i najważniejsze obrazy świata. Moduł prowadzi historyk i doświadczony fotografik – Grzegorz Senderowicz.

Generał John E. Wool i jego sztab jadący przez Saltillo w Meksyku na początku 1847 roku. (Image credit: Military Archive)

moduł I - osiągnięcia techniki obrazowania

Kto po raz pierwszy sfotografował umierającego człowieka? Kto i kiedy stworzył pierwsze selfie? Jak to się stało, że fotografia z dziedziny interesującej wyłącznie kilku pasjonatów o dość ekscentrycznym zacięciu a także podejrzanej proweniencji stała się uznaną gałęzią sztuki? Kolejne dwa spotkania poświęcone są osiągnięciom i przełomom, które pozwoliły fotografii nie tylko stać się sztuką, ale i tak jak nigdy dotąd ukazywać świat ogromnym rzeszom ludzi. Podczas zajęć omówimy najważniejsze postaci i obrazy, które odmieniły historię XX wieku a także to w jaki sposób fotografia trafiła na salony, jak zmieniła dziennikarstwo i samą prasę oraz to w jaki sposób zmieniła nas, tworząc społeczeństwa bardziej egalitarne i otwarte. Poszukamy odpowiedzi na pytanie o najważniejsze obrazy wieku, te które stały się symbolami kulturowymi i nośnikami idei.

moduł II - historia rozwoju fotografii w XX wieku

Jak powstawała koncepcja obrazu fotograficznego? Jakimi drogami próbowano osiągać to co dzisiaj wydaje nam się zupełnie naturalne a tak naprawdę było jednym z najważniejszych osiągnięć nauki w wieku XIX? Kiedy i kto tak naprawdę wynalazł fotografię barwną? Na te wszystkie pytania odpowiadamy podczas dwóch pierwszych spotkań, poświęconych temu jak w ogóle doszło do tego, że możemy rejestrować rzeczywistość, utrwalać światy za pomocą światła. Będzie też mowa o rozwoju technik fotograficznych, o tym jak zmieniały się możliwości obrazowania i jak szukano kreacji w fotografii. 

1837 r., zdjęcie przedstawiające kilka odlewów gipsowych jest jednym z najwcześniejszych zdjęć wykonanych przez Louisa Daguerre'a (Image credit: Société Française de Photographie)

2. fotografia
uliczna i
reportaż

Umiejętność wychwytywania w otaczającej nas rzeczywistości chwil ulotnych, zwykłego życia, które potrafi być niezwykłym obrazem. Pojęcie fotografii ulicznej, zdjęć przedstawiających nieznaczne, zdawałoby się obrazy życia stała się odrębną dziedziną. Stało się tak ponieważ daje inspirację, i jest tą dziedziną, w której najbardziej trzeba zaglądać w siebie. Należy przy tym korzystać ze zmysłu obserwacji oraz naprawdę lubić wielogodzinne szwendanie się w poszukiwaniu obrazu. Jak do tego doszło, że fotografia tak zdemokratyzowała nasze życie w XX wieku? Jakimi obrazami dokonaliśmy przełomu w świecie, który stał się ważny, nie tylko z powodu wydarzenia, które jest na fotografii czy osoby, a właśnie poprzez bezimienność bohaterów ulotnych chwil życia. 

Jimmy Armstrong, the clown at Clyde Beatty Circus in Palisades, New Jersey in 1958. Photographed by Bruce Davidson

moduł III - fotografia uliczna jako forma wyrazu twórczego

Kto po raz pierwszy sfotografował umierającego człowieka? Kto i kiedy stworzył pierwsze selfie? Jak to się stało, że fotografia z dziedziny interesującej wyłącznie kilku pasjonatów o dość ekscentrycznym zacięciu a także podejrzanej proweniencji stała się uznaną gałęzią sztuki? Kolejne dwa spotkania poświęcone są osiągnięciom i przełomom, które pozwoliły fotografii nie tylko stać się sztuką, ale i tak jak nigdy dotąd ukazywać świat ogromnym rzeszom ludzi. Podczas zajęć omówimy najważniejsze postaci i obrazy, które odmieniły historię XX wieku a także to w jaki sposób fotografia trafiła na salony, jak zmieniła dziennikarstwo i samą prasę oraz to w jaki sposób zmieniła nas, tworząc społeczeństwa bardziej egalitarne i otwarte. Poszukamy odpowiedzi na pytanie o najważniejsze obrazy wieku, te które stały się symbolami kulturowymi i nośnikami idei.

moduł IV - reportaż jako opowieść

Jak powstawała koncepcja obrazu fotograficznego? Jakimi drogami próbowano osiągać to co dzisiaj wydaje nam się zupełnie naturalne a tak naprawdę było jednym z najważniejszych osiągnięć nauki w wieku XIX? Kiedy i kto tak naprawdę wynalazł fotografię barwną? Na te wszystkie pytania odpowiadamy podczas dwóch pierwszych spotkań, poświęconych temu jak w ogóle doszło do tego, że możemy rejestrować rzeczywistość, utrwalać światy za pomocą światła. Będzie też mowa o rozwoju technik fotograficznych, o tym jak zmieniały się możliwości obrazowania i jak szukano kreacji w fotografii. 

Cologne 1977. Photographed by Josef Koudelka

3. fotografia
studyjna
i portret


Propozycja warsztatowa dla wszystkich osób, które ukończyły 16 rok życia chcących pobudzić kreatywność i spróbować swoich sił w sztuce a w szczególności dla tych, którzy nie mają ochoty spędzać wielu godzin przed sztalugą, studiując martwą naturę lub postać. Niezależnie od dotychczasowego doświadczenia i umiejętności każdy może odkryć w sobie artystę i wyrazić się w twórczy sposób, tworząc dzieła o wysokich walorach estetycznych.

Generał John E. Wool i jego sztab jadący przez Saltillo w Meksyku na początku 1847 roku. (Image credit: Military Archive)

moduł V - przygotowanie sesji fotograficznej

Kto po raz pierwszy sfotografował umierającego człowieka? Kto i kiedy stworzył pierwsze selfie? Jak to się stało, że fotografia z dziedziny interesującej wyłącznie kilku pasjonatów o dość ekscentrycznym zacięciu a także podejrzanej proweniencji stała się uznaną gałęzią sztuki? Kolejne dwa spotkania poświęcone są osiągnięciom i przełomom, które pozwoliły fotografii nie tylko stać się sztuką, ale i tak jak nigdy dotąd ukazywać świat ogromnym rzeszom ludzi. Podczas zajęć omówimy najważniejsze postaci i obrazy, które odmieniły historię XX wieku a także to w jaki sposób fotografia trafiła na salony, jak zmieniła dziennikarstwo i samą prasę oraz to w jaki sposób zmieniła nas, tworząc społeczeństwa bardziej egalitarne i otwarte. Poszukamy odpowiedzi na pytanie o najważniejsze obrazy wieku, te które stały się symbolami kulturowymi i nośnikami idei.

moduł VI - fotografia studyjna i produktowa

Jak powstawała koncepcja obrazu fotograficznego? Jakimi drogami próbowano osiągać to co dzisiaj wydaje nam się zupełnie naturalne a tak naprawdę było jednym z najważniejszych osiągnięć nauki w wieku XIX? Kiedy i kto tak naprawdę wynalazł fotografię barwną? Na te wszystkie pytania odpowiadamy podczas dwóch pierwszych spotkań, poświęconych temu jak w ogóle doszło do tego, że możemy rejestrować rzeczywistość, utrwalać światy za pomocą światła. Będzie też mowa o rozwoju technik fotograficznych, o tym jak zmieniały się możliwości obrazowania i jak szukano kreacji w fotografii. 

1837 r., zdjęcie przedstawiające kilka odlewów gipsowych jest jednym z najwcześniejszych zdjęć wykonanych przez Louisa Daguerre'a (Image credit: Société Française de Photographie)

4. fotografia
kreacyjna i
eksperymenty


Propozycja warsztatowa dla wszystkich osób, które ukończyły 16 rok życia chcących pobudzić kreatywność i spróbować swoich sił w sztuce a w szczególności dla tych, którzy nie mają ochoty spędzać wielu godzin przed sztalugą, studiując martwą naturę lub postać. Niezależnie od dotychczasowego doświadczenia i umiejętności każdy może odkryć w sobie artystę i wyrazić się w twórczy sposób, tworząc dzieła o wysokich walorach estetycznych.

Generał John E. Wool i jego sztab jadący przez Saltillo w Meksyku na początku 1847 roku. (Image credit: Military Archive)

moduł VI - praca z negatywem i skanowanie

Kto po raz pierwszy sfotografował umierającego człowieka? Kto i kiedy stworzył pierwsze selfie? Jak to się stało, że fotografia z dziedziny interesującej wyłącznie kilku pasjonatów o dość ekscentrycznym zacięciu a także podejrzanej proweniencji stała się uznaną gałęzią sztuki? Kolejne dwa spotkania poświęcone są osiągnięciom i przełomom, które pozwoliły fotografii nie tylko stać się sztuką, ale i tak jak nigdy dotąd ukazywać świat ogromnym rzeszom ludzi. Podczas zajęć omówimy najważniejsze postaci i obrazy, które odmieniły historię XX wieku a także to w jaki sposób fotografia trafiła na salony, jak zmieniła dziennikarstwo i samą prasę oraz to w jaki sposób zmieniła nas, tworząc społeczeństwa bardziej egalitarne i otwarte. Poszukamy odpowiedzi na pytanie o najważniejsze obrazy wieku, te które stały się symbolami kulturowymi i nośnikami idei.

moduł VIII - fotografia kreacyjna

Jak powstawała koncepcja obrazu fotograficznego? Jakimi drogami próbowano osiągać to co dzisiaj wydaje nam się zupełnie naturalne a tak naprawdę było jednym z najważniejszych osiągnięć nauki w wieku XIX? Kiedy i kto tak naprawdę wynalazł fotografię barwną? Na te wszystkie pytania odpowiadamy podczas dwóch pierwszych spotkań, poświęconych temu jak w ogóle doszło do tego, że możemy rejestrować rzeczywistość, utrwalać światy za pomocą światła. Będzie też mowa o rozwoju technik fotograficznych, o tym jak zmieniały się możliwości obrazowania i jak szukano kreacji w fotografii. 

1837 r., zdjęcie przedstawiające kilka odlewów gipsowych jest jednym z najwcześniejszych zdjęć wykonanych przez Louisa Daguerre'a (Image credit: Société Française de Photographie)

5. cyfrowa
i analogowa
obróbka obrazu


Propozycja warsztatowa dla wszystkich osób, które ukończyły 16 rok życia chcących pobudzić kreatywność i spróbować swoich sił w sztuce a w szczególności dla tych, którzy nie mają ochoty spędzać wielu godzin przed sztalugą, studiując martwą naturę lub postać. Niezależnie od dotychczasowego doświadczenia i umiejętności każdy może odkryć w sobie artystę i wyrazić się w twórczy sposób, tworząc dzieła o wysokich walorach estetycznych.

Generał John E. Wool i jego sztab jadący przez Saltillo w Meksyku na początku 1847 roku. (Image credit: Military Archive)

moduł IX - praca z negatywem i skanowanie

Kto po raz pierwszy sfotografował umierającego człowieka? Kto i kiedy stworzył pierwsze selfie? Jak to się stało, że fotografia z dziedziny interesującej wyłącznie kilku pasjonatów o dość ekscentrycznym zacięciu a także podejrzanej proweniencji stała się uznaną gałęzią sztuki? Kolejne dwa spotkania poświęcone są osiągnięciom i przełomom, które pozwoliły fotografii nie tylko stać się sztuką, ale i tak jak nigdy dotąd ukazywać świat ogromnym rzeszom ludzi. Podczas zajęć omówimy najważniejsze postaci i obrazy, które odmieniły historię XX wieku a także to w jaki sposób fotografia trafiła na salony, jak zmieniła dziennikarstwo i samą prasę oraz to w jaki sposób zmieniła nas, tworząc społeczeństwa bardziej egalitarne i otwarte. Poszukamy odpowiedzi na pytanie o najważniejsze obrazy wieku, te które stały się symbolami kulturowymi i nośnikami idei.

moduł X - cyfrowa ciemnia i obróbka RAW

Jak powstawała koncepcja obrazu fotograficznego? Jakimi drogami próbowano osiągać to co dzisiaj wydaje nam się zupełnie naturalne a tak naprawdę było jednym z najważniejszych osiągnięć nauki w wieku XIX? Kiedy i kto tak naprawdę wynalazł fotografię barwną? Na te wszystkie pytania odpowiadamy podczas dwóch pierwszych spotkań, poświęconych temu jak w ogóle doszło do tego, że możemy rejestrować rzeczywistość, utrwalać światy za pomocą światła. Będzie też mowa o rozwoju technik fotograficznych, o tym jak zmieniały się możliwości obrazowania i jak szukano kreacji w fotografii. 

1837 r., zdjęcie przedstawiające kilka odlewów gipsowych jest jednym z najwcześniejszych zdjęć wykonanych przez Louisa Daguerre'a (Image credit: Société Française de Photographie)

6. przygotowanie
obrazu do druku
i ekspozycji


Propozycja warsztatowa dla wszystkich osób, które ukończyły 16 rok życia chcących pobudzić kreatywność i spróbować swoich sił w sztuce a w szczególności dla tych, którzy nie mają ochoty spędzać wielu godzin przed sztalugą, studiując martwą naturę lub postać. Niezależnie od dotychczasowego doświadczenia i umiejętności każdy może odkryć w sobie artystę i wyrazić się w twórczy sposób, tworząc dzieła o wysokich walorach estetycznych.

Generał John E. Wool i jego sztab jadący przez Saltillo w Meksyku na początku 1847 roku. (Image credit: Military Archive)

moduł XI - praca z profilami, korekcja koloru

Kto po raz pierwszy sfotografował umierającego człowieka? Kto i kiedy stworzył pierwsze selfie? Jak to się stało, że fotografia z dziedziny interesującej wyłącznie kilku pasjonatów o dość ekscentrycznym zacięciu a także podejrzanej proweniencji stała się uznaną gałęzią sztuki? Kolejne dwa spotkania poświęcone są osiągnięciom i przełomom, które pozwoliły fotografii nie tylko stać się sztuką, ale i tak jak nigdy dotąd ukazywać świat ogromnym rzeszom ludzi. Podczas zajęć omówimy najważniejsze postaci i obrazy, które odmieniły historię XX wieku a także to w jaki sposób fotografia trafiła na salony, jak zmieniła dziennikarstwo i samą prasę oraz to w jaki sposób zmieniła nas, tworząc społeczeństwa bardziej egalitarne i otwarte. Poszukamy odpowiedzi na pytanie o najważniejsze obrazy wieku, te które stały się symbolami kulturowymi i nośnikami idei.

moduł XII - przygotowanie wystawy

Jak powstawała koncepcja obrazu fotograficznego? Jakimi drogami próbowano osiągać to co dzisiaj wydaje nam się zupełnie naturalne a tak naprawdę było jednym z najważniejszych osiągnięć nauki w wieku XIX? Kiedy i kto tak naprawdę wynalazł fotografię barwną? Na te wszystkie pytania odpowiadamy podczas dwóch pierwszych spotkań, poświęconych temu jak w ogóle doszło do tego, że możemy rejestrować rzeczywistość, utrwalać światy za pomocą światła. Będzie też mowa o rozwoju technik fotograficznych, o tym jak zmieniały się możliwości obrazowania i jak szukano kreacji w fotografii. 

1837 r., zdjęcie przedstawiające kilka odlewów gipsowych jest jednym z najwcześniejszych zdjęć wykonanych przez Louisa Daguerre'a (Image credit: Société Française de Photographie)